Paardenpraktijk West - Brabant

Wij zijn bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen in de week via tel: 0165-559368

© Paardenpraktijk West-Brabant, All rights reserved. Niets van deze website mag worden verveelvoudigd, opgeslagen of openbaar
gemaakt zonder vooraf schriftelijke toestemming van Paardenpraktijk West-Brabant.

Home.De Praktijk.Faciliteiten.Ons Team.Diensten.Nieuws.Contact.Links.
Shockwave therapie
Shockwave therapie wordt al geruime tijd gebruikt in de humane geneeskunde. Oorspronkelijk voor het verbrijzelen van nierstenen, maar tegenwoordig worden ook verschillende orthopedische problemen behandeld met shockwave.
In de paardengeneeskunde wordt shockwave voornamelijk toegepast voor orthopedische problemen.
“Shockwaves” zijn hoge geluidsgolven die doordringen tot in weefsels zoals huid, spier, vet en ook een effect hebben op bot afhankelijk van het gekozen energieniveau.
De geluidsgolven veroorzaken schokken in het peesweefsels of bot op de plaats in het lichaam waar de shockwave op gericht is. Wanneer de geluidsgolven aankomen in het weefsel komt er energie vrij die de doorbloeding stimuleert, ontstekingsremmende factoren vrijstelt en een pijnstillend effect heeft. Zodoende wordt het genezingsproces geactiveerd waardoor de hersteltijd van blessures ver-kort kan worden en het herstel van chronische blessures opnieuw geactiveerd wordt.
Shockwave wordt gebruikt voor o.a. de volgende aandoeningen:

§
Letsels in pezen en banden, vnl. ter hoogte van de aanhechting.
§
Rugpijn veroorzaakt door o.a. kissing spines of SI gewricht (bekken).
Hoefkatrolontsteking.
§
Overmatige of juist te weinig botvorming.
Gewrichtsslijtage

Indien uw paard een blessure heeft die baat heeft bij shockwave therapie zullen afhankelijk van het type letsel één of meerdere behandelingen nodig zijn. Onze praktijk kan de therapie uitvoeren op de kliniek of op stal als er maar elektrici-teit voorhanden is. De dierenarts zal het paard verdoven voor de aanvang van de behandeling. Het behandelingsgebied wordt dan indien nodig geschoren en met contactgel ingesmeerd waardoor de schokgolven beter overgedragen worden in het weefsel.
Het paard verdraagt de behandeling doorgaans goed en kan na de behandeling gewoon weer verder met zijn normale werk regiem.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat paarden behandeld met shockwave therapie een beduidend kortere herstelperiode hadden.